У сучасному світі ми дедалі частіше чуємо про громадське здоров’я. Це наука та практика попередження захворювань, збільшення тривалості життя і зміцнення здоров’я нації. Фахівці із громадського здоров’я вивчають й оцінюють ризики для здоров’я та займаються питаннями профілактичної медицини. За кордоном буквально в кожній організації є фахівець громадського здоров’я. Позитивною тенденцією стало те, що уже кілька років в Україні попит на цю професію набирає популярності.
На запит часу, у 2017 році в Національному університету «Острозька академія» (НаУОА) створили кафедру громадського здоров’я і відкрили відповідну спеціальність. За спеціальністю «Громадське здоров’я» можна отримати ступінь бакалавра та магістра громадського здоров’я (спеціалізації «Менеджмент охорони здоров’я», «Промоція здоров’я», «Епідеміологія та біостатистика»).
Від початку навчальна програма побудована за зразком європейської моделі навчання фахівців і спрямована на якісну науково-практичну підготовку. Важливо, що 75 % складу кафедри доктори та кандидати медичних наук. Окрім профільних компетентностей, кожен студент має можливість вивчити іноземну мову на рівні міжнародного сертифікату. Практику та стажування майбутні спеціалісти з громадського здоров’я проходять у провідних профільних установах країни. Постійне поєднання теорії та практики відкриває безліч можливостей перед випускниками НаУОА спеціальності «Громадське здоров’я».
Хочемо детальніше розповісти про нашу спеціальність та ознайомити з великим переліком сфер, де можуть працювати та реалізовувати себе наші випускники.
Чим займається фахівець з громадського здоров’я?: оцінює стан здоров’я окремих індивідів, колективів, соціальних груп і суспільства, зокрема, у зв’язку з умовами та способом життя; здійснює оцінку та реагує на небезпеки для здоров’я, зокрема, під час надзвичайних ситуацій у сфері громадського здоров’я; проводить гігієнічні дослідження (шуму, вологості, освітлення у приміщеннях, дослідження якості питної води тощо); опікується захистом здоров’я, включаючи забезпечення безпеки навколишнього середовища, праці, харчових продуктів та ін.; розробляє заходи щодо збереження та зміцнення здоров’я, покращення стану навколишнього середовища, усунення біологічних загроз, формування здорового способу життя; формує комунікаційну стратегію в галузі громадського здоров’я; організовує і проводить профілактичні та оздоровчі заходи щодо збереження здоров’я, попередження травматизму, спалахів інфекційних хвороб та масових отруєнь серед населення, правової допомоги та підтримки, управлінської та економічної складових діяльності системи охорони здоров’я на різних рівнях управління тощо.
Ким може працювати випускник спеціальності «Громадське здоров’я» після закінчення університету?: фахівцем з громадського здоров’я; фахівцем з довкілля та здоров’я; медичним асистентом; коучем зі здоров’я, помічником керівників підприємств, установ та організацій; інспектором із соціальної допомоги; соціальним працівником; менеджером в охороні здоров’я, помічником лікаря-епідеміолога; інструктором із санітарної освіти; інструктором з трудової адаптації; фахівцем з фізичної реабілітації; асистентом вчителя-реабілітолога; експертом із медичного страхування; державним інспектором з техногенного та екологічного нагляду; фахівцем з радіаційного та хімічного захисту тощо.
Де може працювати фахівець з громадського здоров’я?: менеджмент охорони здоров'я; медичне право та біоетика; економіка та фінанси охорони здоров'я; медична екологія та охорона довкілля; біобезпека; профілактична медицина та промоція здоров’я; реабілітація та паліативна допомога; діяльність у сфері соціального захисту; комунікація та PR у сфері охорони здоров'я; сфера обслуговування населення (туризм, готельний та ресторанний бізнес, заклади освіти тощо) тощо.
Детальніше про спеціальність «Громадське здоров’я» розповіли випускники Острозької академії.
Анастасія ТРОХИМЕЦЬ
– Вітаю! Мене звати Анастасія Трохимець, я випускниця Національного університету "Острозька академія" спеціальності "Громадське здоров'я". Моя група була першопрохідцями цієї навчальної програми, тож були певні переживання щодо працевлаштування в подальшому. Викладачі орієнтували нас на роботу в організації (управлінні) охорони громадського здоров'я. Тому в мене як студентки сформувалося бачення того, що в подальшому буду посередником між надавачем медичних послуг та пацієнтом, який цього потребує. Так і сталося. Своє місце я знайшла в центрі регенеративної медицини Alpha Cell в м. Рівному. Тут я займаю посаду старшого адміністратора та менеджера клітинних технологій. У мої обов'язки входить координація роботи лікарів, спрямування та запис пацієнтів до вузькоспеціалізованого лікаря, а також контроль якості надання медичних послуг. У своїй роботі мені найбільше знадобилися знання про формування системи надання медичних послуг, компетентність у медичному праві, зокрема норми та вимоги до надання медичних послуг. У медичному, як і в будь якому іншому менеджменті, важливими є знання психології. Моя спеціальність дала мені важливий багаж знань, які я зараз упевнено застосовую.
Христина ДІЖУРКО
– Я працюю в департаменті цивільного захисту та охорони здоров'я населення Рівненської обласної державної адміністрації. У мої обов'язки входить: розподіл виробів медичного призначення, організація роботи з питань координації та аналізу діяльності закладів охорони здоров'я первинного рівня тощо. Під час навчання в НаУОА я оволоділа багатьма практичними навичками, на які зараз можу опиратися у професійній діяльності, а це: навички комунікації та спілкування, які є корисними для мене при взаємодії з колегами; навички розв'язання проблем та критичного мислення, які допомагають швидко та ефективно знаходити рішення на роботі; навички управління часом та прийняття рішень.
Що б я могла порадити майбутнім студентам? Ефективно керуйте своїм часом: створіть графік, який дозволить вам збалансувати вашу навчальну роботу та особистий час. Розставте завдання за пріоритетністю та уникайте прокрастинації. Беріть участь у різноманітних заходах, які були б вам корисні: приєднуйтеся до клубів, організацій або гуртків, які відповідають вашим інтересам. Приймайте виклики: не бійтеся виконувати складні, на перший погляд завдання. Це допоможе розвинути корисні навички, які знадобляться у майбутніх починаннях!
Ірина КАРПОВИЧ
– Працюю в Департаменті цивільного захисту та охорони здоров'я Рівненської обласної державної адміністрації, я є головним спеціалістом відділу організаційної та лікувально-профілактичної роботи управління розвитку медичної допомоги, в мої обов'язки входить зведення та надання довідкових матеріалів, контроль за виконанням документації ОДА та МОЗ України і розподіл та перерозподіл лікарських засобів та виробів медичного обладнання. Спеціальність громадське здоров'я дала мені у роботі передусім розуміння та сутність сфери медицини і здатність вирішувати певні професійні задачі у сфері охорони здоров'я.
Я раджу студентам вивчати свою спеціальність, набиратися досвіду, розвивати власні навички, бо громадське здоров'я, на мою думку, має велику перспективу розвитку.
Влад ДЖУС
– Після вступу на магістратуру на спеціальність “Громадське здоров’я” я офіційно працевлаштувався в КНП “Гощанська БПЛ”, в мої обов’язки входить організація профілактики інфекцій та інфекційного контролю в медзакладі з метою запобігання поширенню інфекційних хвороб, у тому числі пов'язаних із наданням медичної допомоги, мікроорганізмів із антимікробною резистентністю та формування культури безпеки.
Під час здобування вищої освіти в Національному університеті «Острозька академія», на спеціальності “Громадське здоров’я”, мені сподобалась атмосфера самого університету, ставлення до студентів, відкритість і доброзичливість викладачів, які готові допомогти в будь-який час.
Досвід, набутий під час навчання: комунікація зі студентами, дискусія з викладачами, виступи на публіку. Знання здобуті під час навчання, мені дуже допомагають під час моєї роботи, де постійно потрібно співпрацювати з колегами бути комунікабельним, відповідальним та вміти вирішувати поставлені завдання.
Поради студентам: потрібно ходити на пари, слухати викладачів під час занять, не боятися запитувати та обговорювати з викладачами незрозумілу інформацію, та займатися самоосвітою і не забувати проводити дозвілля з користю, ходити на гуртки, любити спорт.