До Дня українського кіно, 13 вересня відбулася зустріч із українською кінорежисеркою та продюсеркою, випускницею Національного університету «Острозька академія» Лесею Дяк.
Учасниками онлайн-лекції «Документальне кіно: від реалізації до задуму» були студенти і студентки третього курсу ОПП «Журналістика» Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарного менеджменту, в межах навчальної дисципліни «Медіафах: аудіовізуальний контент», яку викладає доцент Олексій Костюченко. Власне він і запросив кінорежисерку.
Стрічки Лесі Дяк, які здобули визнання на міжнародних кінофестивалях, досліджують теми людських стосунків, внутрішнього конфлікту, травми та зцілення. Багато років Леся працювала у сфері комунікацій та журналістики. У 2022 році вона закінчила міжнародну програму режисури документального кіно DocNomads. Леся заснувала кінокомпанію «Драма Фрі», яка займається створенням авторських фільмів. Під цим брендом режисерка-продюсерка створила повнометражний документальний дебют «Татова колискова», який є копродукцією України, Румунії та Хорватії. Прем’єра фільму відбулася 18 серпня на Сараєвському міжнародному кінофестивалі, адже стрічка потрапила до основного конкурсу документального кіно. Наразі Леся продовжує мистецьку практику поміж Лісабоном та Києвом і створює авторські фільми, що спонукають до роздумів глядачів у всьому світі.
«Саме документальне кіно у мене розвивало дуже потужну емпатію. Згодом я зрозуміла, що цей професійний шлях справді дуже цікавий, адже я взаємодію з героєм, при цьому співчуваю людині, про яку знімаю стрічку, переживаю спільний досвід разом з нею. І відповідно у мене є великий потенціал для психологічного зцілення»,
Леся розповіла про основні етапи роботи над фільмом. Зазначила, що все розпочинається з розробки ідеї – чітко розуміти свою мотивацію, знати, про що хочете знімати стрічку. На початку дуже важливим є дослідження проблеми: потрібно зібрати якомога більше інформації, попередніх матеріалів щодо теми, ретельно вивчити її.
Також лекторка детально зупинилася на етапі продукції та постпродукції документального фільму, апелюючи до власного досвіду. За її словами, важливою складовою у зйомках є консультування з психологами, адже потрібно ґрунтовно підготуватися до спілкування з героями, особливо тими, які пережили чи переживають певну травму.
«Це мегакруто, що у вас є запит на такі теми, передусім у вашої душі. Дуже дякую, що ви мені допомагали будувати розповідь своїми питаннями. Щоб досягати успіху, потрібно розпочати з роботи над власною сміливістю, навчитися перемагати страхи і тривогу, які іноді є конструктивними, але не найкращими порадниками. Якщо ви маєте ідею і друзів, які вірять у неї, то у вас вже багато інструментів. Важливою у створенні кінострічки також є техніка, за допомогою якої можна якісно втілити ідею. Обов’язково діліться своїми роботами на широкий загал, адже момент зустрічі фільму з авдиторією наповнить вас, дасть сил, щоб створювати наступні фільми. Захоплююся, що у такий складний для України час, ви вчитеся новому, опановуєте професію. Ви настільки сміливі і сильні, якою я напевно не була у вашому віці»,
«Це була дуже цінна для мене розмова і я рада, що хоч і віртуально, але познайомилася з Лесею. Після зустрічі я йду з важливими думками для саморефлексії і розумінням, що академії варто пишатися і говорити не лише про Валерія Залужного чи Ірму Вітовську, а й про інших студентів чи випускників, які роблять важливі речі для цієї країни»,
Як зазначив Олексій Костюченко, дуже важливо, щоб студенти під час таких навчальних дисциплін, крім теорії, могли максимально поринути у глибини практики, адже на екзамені вони презентуватимуть свої авторські відеопроєкти. Тому гостьові лекції практиків медійної сфери є невід’ємною складовою якості освіти на кафедрі журналістики та PR-менеджменту.