15 лютого в рамках Відкритого університету Острозької академії відбулася лекція «Україна в шкільній історії сучасної росії (2014 – 2022)». Спікер Віталій Яремчук – доктор історичних наук, професор кафедри історії імені проф. М. П. Ковальського.
Дмитро Шевчук, доктор філософських наук, професор, проректор із науково-педагогічної роботи НаУОА, координатор Відкритого університету Острозької академії зазначив:
«Ми розпочинаємо новий сезон Відкритого університету Острозької академії. Це проєкт науково-популярних лекцій на різну тематику. Сьогодні лекція буде присвячена питанням, пов’язаним з історією історіографією. У нинішніх умовах тема, запропонована спікером, є надзвичайно актуальною та важливою. Російська агресія, повномасштабна війна відбувається не тільки на полі бою, але й через поширення історичних міфів, відмову Україні в суб’єктності, нівелювання українських національних цінностей. Ці речі потрібно розуміти, аналізувати, щоб ефективно їм протидіяти».
Під час лекції Віталій Яремчук розповів про інтелектуальний, організаційний, суспільний і політичний контекст написання шкільних підручників з історії в сучасній росії і те, як у них відображено українське минуле.
«Спробував довести, що традиційна імперська російська історична позиція щодо України, яка сягнула стадії історичного абсурду в путінських історичних інсинуаціях, нині втілюється у шкільній історії. Учнів привчають до того, що українці мали в минулому обмежену субʼєктність. Зокрема, російський шкільний наратив говорить про виникнення українського етносу лише в ХV столітті (водночас російського – фактично з ІХ), а вся середньовічна історія на українських теренах, включно навіть з історією ВКЛ – це історія росії. Шкільні підручники «привласнюють» історичні процеси, що відбувалися на Півдні України впродовж періоду від І тис. до н.е. до розпаду імперії Романових, а Крим прямо проголошують складником російської історії. Вони спотворено описують історію українського націєтворення й державотворення»,