У Національному університеті «Острозька академія», в межах тижня академічної доброчесності, 27 жовтня відбулася онлайн-лекція для першокурсників «Академічна доброчесність: принципи та процедури в НаУОА». Спікерки – докторка психологічних наук, професорка, проректорка з навчально-виховної роботи Руслана Каламаж, кандидатка економічних наук, доцентка, помічниця ректора зі стратегічного розвитку та забезпечення якості освіти Юлія Шулик, студентка Естер Матер’ян та викладачка Навчально-наукового інституту права ім І. Малиновського, адвокатка Марія Цип’ящук.
Для того, щоб розмова була предметною, на початку лекції Руслана Каламаж запропонувала студентам взяти участь в інтерактивному опитуванні щодо розуміння академічної доброчесності в університетському середовищі. Також професорка зосередила увагу на цінності цього поняття.
«Коли йдеться про академічну доброчесність, то в ній приховано значно більше, ніж може здатися на перший погляд. Академічна доброчесність – це не лише про навчання в університеті, це річ, яка може впливати на долі людей та розвиток країн, на успішність окремих університетів або їх поступовий занепад (https://saiup.org.ua). Вона пов’язана з утвердженням поваги до людської гідності і прав людини», – зазначила Руслана Каламаж.
Спікерка під час виступу апелювала до Закону України «Про вищу освіту» й зауважила, що ключовим фактором забезпечення академічної доброчесності є передусім позиція академічної спільноти, її власні вимоги, що відображаються у внутрішніх правилах університетів та наукових виданнях.
Марія Цип’ящук розповіла аудиторії про повагу до людської гідності, прав людини, недискримінації та рівності учасників освітнього процесу як важливу засаду «Кодексу академічної доброчесності НаУОА». Також пані Марія провела паралелі між цим документом і українськими законодавчими нормами, навела конкретні приклади, пов’язані з дискримінацією в університетському середовищі.
Про відповідальність за порушення відповідно до «Кодексу академічної доброчесності НаУОА» говорила Естер Матер’ян. До них належать: ставлення, яке принижує людську гідність або дискримінує будь-якого учасника освітнього процесу чи в інший спосіб посягає на права людини; академічний плагіат; самоплагіат; фабрикація; фальсифікація; списування; обман; академічне шахрайство. За кожне з цих порушень існують види академічної відповідальності, з якими детально можна ознайомитися в «Кодексі академічної доброчесності НаУОА», що розміщений на офіційному сайті університету.
Юлія Шулик у виступі зупинилася на процедурі розгляду порушення академічної доброчесності:
«У разі розгляду питання щодо порушення академічної доброчесності відбувається розширене засідання Комісії з питань якості освіти за участю помічника ректора зі стратегічного розвитку та забезпечення якості освіти, заступників деканів/директора з питань якості освіти, начальника навчально-методичного відділу, помічника ректора з освітнього менеджменту, представника Колегії Братства спудеїв, проректора з науково-педагогічної роботи, проректора з навчально-виховної роботи, комісії з академічної доброчесності студентського самоврядування, начальника юридичного відділу/юрисконсульта».
Також пані Юлія детально розповіла, як саме проводиться розслідування вище згаданих порушень та про притягнення винуватців до академічної відповідальності.