Фахівців для початкової школи з поглибленим вивченням англійської мови готуватимуть із цього року в Острозькій Академії. Отож, славетний своєю історією університет, відомий далеко за межами країни, отримав ліцензію на підготовку бакалаврів, котрі зможуть навчати дітей молодших класів у нових умовах цифрового і глобалізованого світу.
Про те, якою має бути наша початкова освіта, якими навичками і знаннями для цього повинні володіти вчителі нового покоління – у нашій розмові із координатором нової спеціальності «Початкова освіта» професором Галиною Гандзілевською.
«…Дитина до шести років уже має певне уявлення, яким чином буде розгортатись її життя»
- Якою, на Вашу думку, має бути початкова освіта?
Сучасні реалії вимагають «перезавантаження» початкової освіти. Це одна із причин, чому ми відкриваємо спеціальність «Початкова освіта». Ми орієнтуємось не ширше розуміння цієї кваліфікації, яку зазвичай зводять до вчителя початкових класів. В першу чергу, це - фахівець, який прагне знайти справу свого життя, володіє інноваційними технологіями, орієнтований на розвиток дизайну мислення. Навіть якщо взяти історію, вчитель – це той, хто супроводжує дитину, активізує процес мислення.
На сьогодні вчитель це не лише тьютор (консультант), а й коуч (тренер-наставник). Тобто не навчає, а стимулює, забезпечує реалізацію життєвої програми. Адже, відповідно до концепції життєвих сценаріїв, дитина до шести років уже має певне уявлення, яким чином буде розгортатись її життя. А тому все, що може вчитель - це розвивати критичне мислення дитини, тобто стан Дорослого, який формується протягом життя. Інститутом психодіагностики Національного університету «Острозька академія», під нашим керівництвом вже апробовано низку інноваційних методів, що передбачають навчання через дію. Серед них такі, як психодрама, емоційний інтелект, метакогнітивний моніторинг тощо. Саме завдяки цим методам ми розблокуємо креативність, творчість, активність, самостійність. І саме вони готують дитину до життя.
- Є десь у світі якийсь ідеальний зразок початкової школи? На кого сьогодні можемо орієнтуватися і чи до снаги нашим фахівцям досягнути світових стандартів?
На навчальній дисципліні «Педагогіка» ми зі студентами розглядаємо не лише різні популярні технології, що пропонує зараз Україна (є досить сильні вітчизняні методики), а й підходи Західних країн. Найбільше інтересу у студентів викликає скандинавська система навчання, яка сьогодні є надзвичайно популярною. Разом з тим, ми наголошуємо на інтегрованому підході, - тобто коли із різних зразків береться щось хороше, але обов’язково враховуються особливості українських дітей та зберігається те, що вже чудово себе зарекомендувало.
Взагалі - я за роботу в команді, проектну діяльність, кейс-методи, тож у кожного студента чи студентки нашої спеціальності буде можливість сформувати авторський інноваційний педагогічний стиль.
- Чому все таки Острозька академія? Які фахівці проводитимуть підготовку вчителів?
Острозька академія – це поєднання традицій та інновацій, це - університет, де надається можливість у проведенні експериментів, впровадженні новітніх підходів із збереженням сталого та перевіреного. А саме цього гостро потребують вчителі початкових класів у час реформ. Упродовж тривалого часу при університеті діяв науково-дослідний експериментальний Центр Дитини, а нині – реалізується низка сертифікатних програм, де студенти мають можливість перейняти досвід практикуючих Учителів та віднайти свій професійний інтерес. При кафедрі буде відкрито початкову школу, яка стане своєрідною майстернею для практикуючого студента.
- Під час підготовки до чверті всього навчального часу віддається на вивчення іноземних мов. Чим це зумовлено?
Спеціальність «Початкова освіта», яку пропонує «Острозька академія» орієнтована на поглиблене вивчення англійської мови. Сучасні діти починають вчити англійську раніше, ніж говорити. Так само, як і читати, писати, володіти комп’ютерними технологіями тощо. Це, до того ж, вже «візитівка» нашого університету – поглиблене вивчення іноземних мов (не однієї, а щонайменше – двох) відбувається на всіх факультетах. Ми турбуємося, щоб наші випускники знайомилися із сучасними світовими стандартами, були конкурентними на жорсткому ринку праці.
«Завдання сучасної школи – навчити дитину критично мислити»
- Чи готуватимуть майбутніх вчителів працювати в умовах тотального проникнення інтернету і мобільних гаджетів? І що порадите робити, як дитина «залипає» на телефоні чи в комп’ютері?
Так, звичайно, «Комп’ютерна грамотність та кібербезпека дітей» - це одна із навчальних дисциплін, яка пропонується майбутнім спеціалістам початкової освіти. У одному із інтерв’ю професор Ігор Пасічник, наголошуючи на проблемах початкової освіти, вживає таке поняття, як «кібер-гомо-сапіенс», тобто індивід, який втрачає чисто людські емоційні якості, спілкуючись постійно з комп’ютером. Тому одне із завдань освітньої сфери – це зосередитися на формуванні можливості співпереживати, відчути те, що відбувається навколо. Погодьтеся, наші діти нерідко втрачають навики висловлювати свої емоції, їм все замінюють смайлики…Відповідно, ми бачимо завданням сучасної школи – навчити критично мислити та висловлювати свої думки. Тому студентам до того ж буде запропоновано і цикл психологічних дисциплін.
- Сьогодні, наче гриби після дощу, розпочали відкриватися приватні шкільні заклади. Є певна специфіка у підготовці фахівців для таких приватних шкіл?
Таку специфіку необхідно враховувати. Наша спеціальність якраз і орієнтує студентів на відкриття приватних навчальних закладів. До речі, випускники наших сертифікатних програм уже цим активно займаються на Рівненщині і за її межами. Окрім начальних дисциплін (педагогічний менеджмент, організаційна психологія тощо), плануємо педагогічну практику. Коли є бажання, мрія, то уявні страхи не є перешкодою. Фактично, це колись і мені допомогло при університеті відкрити Дитячий Центр – прообраз сучасних приватних дитячих навчальних закладів.
Я пишаюсь своїми випускниками. Скажу відверто, вони дуже відрізняються від своїх ровесників. Переконана, що школи при університетах – це хороше вирішення проблем початкової світи.
- Існує думка, що вчителі молодших класів – це справа надто нервова, трудомістка і до того ж малооплачувана. Чи так це сьогодні?
Все змінюється. Увага суспільства і держави до вчителів зростає. Ми починаємо розуміти, що освіта (як і наука, до речі) – це така ж продуктивна індустрія, як і, скажімо, металургія. Однак якщо запаси металу вичерпуються і ринкові умови змінюються, то потреба в саморозвитку не зменшується, а освічені люди становлять найголовніший «золотий запас» будь-якої країни. Особливо це відчутно на прикладі приватних закладів. У столиці є школи, де батьки платять величезні гроші за навчання. І ці школи переповнені, і там конкурс! Батьки чудово розуміють, що нічого не обходиться для їхніх дітей так дорого, як дешева (неякісна) освіта.
Взагалі то професія вчителя – непроста. Кажуть навіть про таке явище як професійне вигорання – це, насамперед, втрата ресурсів, особливо у період пристосування до життєвих змін, переживання кризових періодів, реформ у тому числі. «Законсервовані» поведінкові моделі «не спрацьовують» – а нові ще не набуті. Разом з цим, особливістю ресурсів є те, що вони можуть відновлюватись. Окрім того, є ще досить багато й резервів, про які ми навіть не здогадуємось. Ми знаємо як відновлювати і примножувати ресурси, нами розроблено Щоденник самодопомоги «Перезавантаження», який підказує людині, де і як знайти життєві ресурси.
- Де і ким можуть працювати фахівці з початкової освіти?
Фахівців з початкової освіти я бачу на різних педагогічних посадах як в державних, так і приватних установах, керівниками міжнародних творчих проектів, і, що чи не найголовніше - щасливими батьками. Так, відповідальне батьківство – це теж робота, яка вимагає професійних знань і умінь.
«Шановні батьки! Будьте сміливіші у своїх мріях! Радійте разом із дітьми!»
- Продовжимо про стереотипи… Крім того, склалася традиція «першої вчительки», тобто чоловіків ну дуже мало ми зустрінемо, особливо в класах молодших. Початкова освіта – це суто «жіноча справа»?
У ідеальному варіанті я за бінарні уроки, які проводить разом учитель-чоловік та, як ви кажете, учителька. Як і в дитячій психодрамі, де тренерами є пара, на яку проектується тато і мама, у початковій школі важлива рівномірна диференціація.
Є такий жарт про педагогіку, що нібито її придумали чоловіки, а реалізовують - жінки. Хоча у мене є особистий досвід як, для прикладу, чудово працювали мій дідусь, який був директором школи і бабуся, яка вчителювала у початковій школі. Думаю, сучасний світ все частіше примушує нас переглянути застарілі соціальні міфи і стереотипи, які заважають рухатися нашому суспільству.
- Якщо освіта – це спільна справа вчителів, дітей і батьків, то можете підказати, що потрібно батькам робити для своєї дитини?
Мені б хотілось підтримати батьків у реалізації їхніх мрій. Будьте у цьому сміливішими. Адже ваша модель щасливого життя проектує життєвий сценарій і вашої дитини. Людина, яка творить, займається справою, що приносить їй задоволення – щаслива. Дозвольте собі радіти життю!
Більше прислухайтись до себе, довіряйте собі, розвивайте самооцінність, а не концентруйте увагу на зовнішній оцінці. Досягайте життєвого успіху РАЗОМ з дітьми !
Розмовляв Сергій ТКАЧЕНКО
Довідка РЕ
Спеціальність «Початкова освіта»
Перелік конкурсних предметів для вступу на навчання для здобуття освітнього ступеня бакалавра на основі повної загальної середньої освіти:
- Українська мова та література
- Історія України
- Географія або Іноземна мова.
Або
1.Українська мова та література
- Іноземна мова
- Історія України або біологія.
Або
- Українська мова та література
- Математика
- Історія України або біологія
Прийом документів: з 10-22 липня.
За детальною інформацією звертатися за тел. 0978870487
0982230065
Та на сайті vstup.oa.edu.ua
Спеціальність ліцензована відповідно до наказу МОН від 20.03.2019 № 190-л
Галина Гандзілевська – д. психол. н., в.о. проф. кафедри психології та педагогіки, заступник директора Наукового Центру «Інститут практичної психології та психотерапії» Національного університету «Острозька академія». Успішно впроваджувала новітні педагогічні практики у заснованому нею Науково-дослідному експериментальному Центрі дитини та народному аматорському театральному колективі Національного університету «Острозька академія». Сьогодні серед її вихованців – вчені, митці, викладачі, засновники творчо-розвивальних проектів.
Окрім того, вона є експертом інноваційного театрально-освітнього проекту МЕТАТЕАТР, практикуючим психологом, гештальт-консультантом, сертифікованим психодраматистом і казкотерапевтом, ведучим тренером навчально-тренінгових та сертифікатних програм з практичної психології (напрямок – психодрама, методи роботи психолога з дітьми, наративна психологія), співтренером терапевтичних груп «Психологія життя», керівником сертифікатних програм «Мистецтво само презентації» та «Перезавантаження +».