Сьогодні розпочався новий навчальний семестр. Ми вирішили поспілкуватися з викладачами Острозької академії про їхні предмети, методики викладання, а також якості, які вони цінують у студентах. До вашої уваги інтерв’ю з доценткою кафедри цивільно-правових відносин НаУОА, кандидаткою юридичних наук, адвокаткою Ольгою Балацькою. Приємного читання.
Які дисципліни Ви викладаєте в Острозькій академії?
Я викладаю такі дисципліни: «Трудове право», «Сімейне право», «Українська мова за професійним спрямуванням: юридичні документи», «Практика Європейського Суду з прав людини: цивільний аспект», «Виконавче провадження». Ще є деякі невеликі спецкурси. Цьогоріч на спеціальності «Громадське здоров‘я» була «Біоетика з основами медичного права». У магістрів є курси «Верховенство права», «Практика Верховного Суду по сімейних і трудових спорах», «Медичне право».
Що намагаєтеся донести студентам? На що найбільше звертаєте увагу під час викладання?
Я прагну донести основи предмету й цінності. На моє переконання, потрібно сформувати в наших майбутніх випускників навички, які би допомогли їм бути затребуваними на ринку й саме щоб на наших випускників був попит серед зовнішніх постачальників, роботодавців. Зокрема за цим критерієм Інститут права НаУОА ввійшов у п’ятірку кращих ЗВО України. Справді наші випускники за рівнем знань, за якостями, які вони демонструють, влаштовуючись на роботу, мають такі показники, ці практичні здібності, soft skills. Це не лише гарні знання, теоретичні основи, а й також навики критичного, аналітичного мислення, застосування законодавства на практиці. Це є дуже важливо, бо законодавство змінюється, ухвалюється багато нового.
Потрібно дати студентам основні орієнтири, принципи, розуміння права, сформувати чутливість до прав людини, недискримінації тощо. Тому наші викладачі над цим працюють. Ми організовуємо різні види активностей зі студентами, поєднуємо різні методики викладання й навчання. Тобто застосовуємо не лише традиційні лекція-семінар-практичне заняття, тестування, а дедалі більше акцентуємо увагу на різних новітніх методиках викладання. Тим паче, що зараз навчання останнім часом проводиться часто у змішаній або дистанційній формі.
Які саме методики використовуєте під час занять і чому?
Щоб викладання справді мало розвиток, цього року я хочу спробувати давати студентам коротенький тест чи практичні завдання під час лекції. Ще маю таку ідею, щоб доступ до папки з усіма матеріалами надавати до початку заняття, щоб під час лекції студенти могли вже ознайомитися й опрацювати їх. Зараз багато використовуємо ігрових форм, бо студентам не цікаві традиційні методи. Їм дуже подобається, коли обговорюємо різні практичні кейси й завдання, вирішуємо задачі. Оскільки ми правники, я організовую з ними з кожного курсу мут-корти. Це така рольова гра, фактично імітація проведення судового засідання. Студенти діляться на групи й випробовують себе в різних практичних ролях. Щоб потім, коли закінчать університет і прийдуть до суду, до адвоката чи до прокуратури, вони знали, як правильно діяти. Добре, коли це відбувається вперше в нас, коли ми навчаємося. Ми не критикуємо один одного, а обговорюємо помилки, чи правильно все зроблено, які альтернативні варіанти поведінки. Таким чином, ми заразом вчимося.
Ще дуже часто використовуємо як ігрову форму такі засоби, як Kahoot , WordWall чи Mentimeter, навіть цього року з «Трудового права» робили кросворди, ребуси, грали Твістер. Тобто багато ігрової форми. Насправді студентам так цікавіше, бо сухе опитування навіть на семінарських заняттях не так зацікавлює. Коли студенти організовують різні види активностей самі, теж більше задіяні, включаються в цей процес і не є пасивними. Також розбираємо багато практики Верховного Суду, Європейського Суду. Наприклад, якщо такий предмет як «Українська мова за професійним спрямуванням: юридичні документи», то ми на кожному занятті тренуємося складати різні заяви, рішення, протоколи, постанови. Студенти повинні мати такі практичні навички складання документів.
Які, на Вашу думку, студенти Інституту права?
Для мене вони розумні, добрі. Вони теж мають свої потреби й бажання. Я намагаюся їх розуміти, адже бувають різні ситуації в самих колективах. Їх потрібно вирішити. Також студенти молодці, вони дуже активні, самоорганізовані, мотивовані. Воно особливі, як і кожна людина є особливою, індивідуальною, має цінність. Так само студенти Інституту права для мене особливі. Вони креативні. Я багато чому вчуся від студентів, заряджаюся від них енергетикою, драйвом. У нас є Ліга студентів Асоціації правників України, Рада правників. Студенти проводять масу заходів, і я завжди з радістю погоджуюся й долучаюся до них. За це їм дякую.
Які якості поважаєте у студентах?
Передусім – це людяність. Що вона означає для мене? Це моральність, доброта, доброзичливість, чесність. Я поважаю, коли студент напише відкрито, що працював разом ще зі своїм колегою. Дуже люблю розумних. Є студенти, які мають високі інтелектуальні здібності, здібності до критичного мислення. В інших наявні здібності до громадської діяльності. Я намагаюся поважати й любити всіх студентів, допомагати їм відкривати таланти навіть у навчальному предметі.
Що для Вас Острозька академія?
Це моя Альма-матер. Це я, це частина мене. Я є її невід’ємною частиною. Острозька академія – це храм, який я досить часто ідеалізую. Це приклад потужного відродження в усіх відношеннях, прогресу й росту кожного, хто причетний до усього університету. Я пишаюся тим, що тут працюю, що є такий колектив, студенти, здобутки. Я б хотіла, щоб Острозька академія ставала все кращою і кращою; щоб цінності, які тут розвиваються, дух, який тут панує, не втрачалися в жодному разі; щоб духовність, інтелектуальна й творча атмосфера тільки розвивалися в позитивному напрямку.
Чим Ви займаєтеся, окрім викладацької діяльності?
Зараз основна моя робота – це все-таки викладацька діяльність. Але її я розвиваю не лише зі студентами. Ми також проводимо різні курси підвищення кваліфікації для зовнішніх суб’єктів, для шкіл. Я ще є адвокатом-практиком. Тому буває, що залучають мене проводити семінари, різні навчальні заходи для адвокатів, вчителів, працівників центрів, держслужбовців. Я вважаю, що це теж освітня місія, яку я виконую. Потрібно постійно самовдосконалюватися, працювати над собою і над розвитком своїх навчальних дисциплін, викладацької майстерності. Я також відвідую судові засідання. Здійснюю адвокатську практику, щоб не лише викладати теорію, а й мати можливість зі студентами й іншими викладачами поділитися практичним досвідом.
Які побажання маєте для студентів на початку нового навчального семестру?
Я бажаю студентам міцного здоров’я, берегти себе й рідних, ентузіазму, не засмучуватися, що ми знову будемо працювати дистанційно. Ми незабаром повернемося офлайн. Бажаю, щоб у кожного панував цей внутрішній баланс, гармонія особистого й навчального. Бажаю, щоб кожен був щасливий!
Читайте також: