Національний університет «Острозька академія» — наступник першого вищого навчального закладу східнослов’янських народів — Острозької слов’яно-греко-латинської академії. Сьогодні виш визнано одним із найпрестижніших вищих навчальних закладів України.

Університет
Вступ

Усю корисну інформацію про вступ до Національного університету «Острозька академія» абітурієнти можуть знайти у цьому розділі.

Національний університет «Острозька академія» має статус самоврядного (автономного) дослідницького національного вищого навчального закладу. В університеті функціонують наукові центри, лабораторії, спеціалізовані вчені ради із захисту кандидатських дисертацій.

Наука
Освіта

Мета НаУОА – надання якісних освітніх послуг, які дозволяють студентам здобути знання та вміння, затребувані на сучасному ринку праці. Усю інформацію, яка стосується освітнього процесу в НаУОА, ви зможете знайти в цьому розділі.

Щодо повернення творчості Уласа Самчука до шкільної програми

15 лютого 2022 р.

Міністерство освіти і науки України

ЛИСТ-ЗВЕРНЕННЯ

Сучасна українська освіта впевнено рухається до європейського простору, однак в освітній царині залишилися проблеми, які потрібно негайно вирішувати. На жаль, рішення Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, ухвалене 2012 року, яким вилучено твори Уласа Самчука зі шкільної програми з української літератури, негативно впливає на виховання в школярів історичної пам’яті й національної ідентичності, що особливо актуально в час російсько-української війни й окупації Криму.

Улас Самчук (1905–1987) – яскравий репрезентант творчої інтелігенції ХХ ст., чий письменницький доробок, громадянська позиція та життєвий шлях вповні відображають перипетії становлення і розвитку незалежної України та можуть бути взірцем наслідування для українських школярів. Беззаперечним є високий авторитет Уласа Самчука в еміграційному середовищі як очільника літературної організації МУР, роль якої в історії української літератури важко переоцінити. Розмаїта за жанрами та тематикою спадщина письменника була під забороною в радянській Україні й повернулася до читача лише за часів незалежності. 

Загальна світова тенденція міждисциплінарного підходу в освіті змушує звертатися до таких універсальних постатей, як Улас Самчук. Його мемуари про німецьку окупацію України, еміграційне життя, розбудову Карпатської України – це живий відбиток часу, де історична правда подана майстерно та образно. 

Роман «Марія» – унікальний літературний документ трагедії Голодомору 1932–33 рр. Вилучення цього твору зі шкільної програми унеможливлює різнобічно вивчити жахливу історичну подію та зрозуміти її катастрофічні наслідки для розвитку Української держави. Не компенсує цієї втрати й уведення роману до позакласного читання, адже художній матеріал твору потрібно фахово прокоментувати та вдумливо обговорити. 

Роман-епопея «Волинь» оприявнює намір і спроможність Уласа Самчука відповідати світовим літературним тенденціям. Нагадаємо, що ХХ ст. – це період розквіту романічної форми, як такої, що панорамно відтворює картину епохи, перманентно охопленої війнами, цивілізаційними викликами та світоглядними змінами в суспільстві. У цьому плані роман Уласа Самчука по праву стає в один ряд зі світовими майстрами жанру Томасом Манном, Марселем Прустом, Томасом Вулфом, а отже, його введення до шкільної програми дасть змогу наочно демонструвати актуальність української літератури та виховувати повагу до національної культури.

Закликаємо Вас увести творчість Уласа Самчука до шкільної програми з української літератури, адже його тексти дадуть змогу сформувати національно свідомого українського інтелігента та повернути втрачену історичну пам’ять.

З глибокою пошаною – колектив кафедри української мови і літератури
Національного університету «Острозька академія»,
колектив кафедри філології Українського католицького університету