6 грудня директор Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарного менеджменту, кандидат філософських наук, доцент Максим Карповець, а також Оксана Пухонська, доктор філологічних наук, доцент кафедри української мови і літератури НаУОА провели лекцію для колег з Університету Сент-Ендрюса (Шотландія). Тема лекції – «Перформативна актуалізація пам’яті й травми в сучасній українській культурі».
Спікери порушили важливі й актуальні проблеми українського сьогодення, досліджуючи їх через концепції перформативної теорії, дослідження травми й пам’яті. Основні акценти розмови були зосереджені на Революції гідності (Майдан) й російсько-українській війні в сучасних літературних текстах і культурних практиках, які перформативно актуалізують травматичний досвід сучасного українського суспільства й реактилізують питання української ідентичності.
Максим Карповець і Оксана Пухонська вважають, що перформативність передбачає публічну увагу до суто українських питань, які «працюють» як своєрідна терапія для українського суспільства, спонукаючи до перегляду його цінностей і досвіду навіть під час війни.
Максим Карповець зазначив, що перформативність є потужним інструментом для демонстрації важливих питань української культури.
«Йдеться не тільки про особливий вид артистичної чи соціальної діяльності, а про можливість творення нової реальності, що й відбувалося під час Майдану й Революції гідності. Скажімо, гра на фортепіано при морозі є не тільки музичним, але й соціальним, політичним і глобальним перформансом, що був одним з інструментів привернення уваги до української реальності. Сьогодні ж таких перформансів теж надзвичайно багато навіть у руслі війни (волонтерські акції, мистецькі події за кордоном, щоденні виступи президента тощо), які об’єднують український народ, тримають увагу світової спільноти й поступово наближають нашу перемогу».
Оксана Пухонська додала, що сьогодні надзвичайно важливо максимально інформувати світову спільноту про українську культуру, історію, український досвід минулого й сьогодення на різних рівнях, зокрема й на академічному.
«Саме тому зустріч із колегами одного з провідних шотландських університетів у форматі лекції – це наш вагомий унесок у популяризацію українськості, що вкотре загрожена. Проблеми травми й пам'яті, порушені в текстах Революції гідності та російсько-української війни, що триває із 2014 року, увиразнюють те, що наше травматичне минуле не завершилося ані з розпадом СРСР, ні з перемогою Євромайдану. Що більше, сьогодні ми перебуваємо у війні за право національної пам'яті мати власний голос в історії світової цивілізації».