Про зміни до Кодексу академічної доброчесності 25 травня говорили під час Школи освітніх інновацій, що відбувалася у межах Днів якості в Національному університеті «Острозька академія».
Спікерами були доктор психологічних наук, професор, проректор з навчально-виховної роботи НаУОА Руслана Каламаж, доктор філософських наук, професор, проректор з педагогічно-наукової роботи НаУОА Дмитро Шевчук та кандидат економічних наук, доцент, помічник ректора зі стратегічного розвитку та забезпечення якості освіти Юлія Шулик.
«Коли йдеться про академічну доброчесність – в ній приховано значно більше, ніж може здатися на перший погляд. Академічна доброчесність – це не лише про навчання в університеті, це річ, яка може впливати на долі людей та розвиток країн, на успішність окремих університетів або їх поступовий занепад. Вона великою мірою пов’язана із утвердженням поваги до людської гідності і прав людини», – зауважила Руслана Каламаж.
Руслана Володимирівна запропонувала учасникам вправу «Самооцінювання» щодо розуміння поняття академічної доброчесності і своєї ролі у її покращенні. Також спікерка детально зупинилася на аксіологічних та нормативних складових академічної доброчесності та розповіла про зміни до Кодексу академічної доброчесності НаУОА.
«Окрім фундаментальних засад академічної доброчесності в Острозькій академії, є законність, компетентність, професіоналізм, прозорість, інформаційна відкритість та партнерство. Також це повага до людської гідності, прав людини, недискримінації та рівності учасників освітнього процесу. Окремо в Кодексі йдеться про чесність – недопущення будь-яких форм обману, брехні, шахрайства, крадіжки та інших проявів нечесної поведінки в навчальній, педагогічній, науковій та іншій трудовій діяльності», – зазначила Руслана Каламаж.
У своєму виступі Руслана Володимирівна також розповіла про види академічної відповідальності здобувачів освіти та науково-педагогічних працівників згідно з Кодексом АД НаУОА.
Дмитро Шевчук у своїй доповіді висвітлив проблему перевірки робіт на плагіат в НаУОА і зауважив, що зараз основним засобом для цього у виші є система «Unicheck». Перевірка на плагіат системою «Unicheck» здійснюється на базі ІС «Moodle». Інтеграція двох систем дає можливість автоматизувати процес перевірки, адже роботи студенти завантажують в систему Moodle і вони автоматично перевіряються на плагіат. Після цього викладач отримує доступ до інформативного звіту із перевірки кожної роботи без необхідності використовувати інші системи чи засоби для збору текстів. Це міжнародна практика, яка використовується в Острозькій академії з 2017 року.
«Ця система перевірки на плагіат має доступ до понад 40 мільярдів веб-сторінок, освітніх баз даних та файлів з університетських бібліотек. Інтерактивний звіт містить активні покликання, кольорові маркери та безліч інших інструментів. Також система здійснює автоматичний перерахунок результатів у реальному часі з можливістю визначення цитат та використаних джерел», – розповів Дмитро Шевчук.
Юлія Шулик у виступі зупинилася на процедурі розгляду порушення академічної доброчесності:
«У разі розгляду питання щодо порушення академічної доброчесності відбувається розширене засідання Комісії з питань якості освіти за участю помічника ректора зі стратегічного розвитку та забезпечення якості освіти, заступників деканів/директора з питань якості освіти, начальника навчально-методичного відділу, помічника ректора з освітнього менеджменту, представника Колегії Братства спудеїв, проректора з науково-педагогічної роботи, проректора з навчально-виховної роботи, комісії з академічної доброчесності студентського самоврядування, начальника юридичного відділу/юрисконсульта».
Також пані Юлія детально розповіла, як саме проводиться розслідування вище згаданих порушень та про притягнення винуватців до академічної відповідальності.