У межах Відкритого університету Острозької академії п’ятого травня відбулася онлайн-лекція «Журналістські стандарти: секрети медійної кухні». Спікер – кандидат психологічних наук, доцент кафедри журналістики НаУОА Олексій Костюченко.
«Коли ми споживаємо певний харчовий продукт – нам важливо знати, яку ж користь від нього отримає наш організм. Ми звертаємо увагу на його складники, особливості виготовлення, умови і термін зберігання тощо. Так само і з медійними продуктами – від їх якості залежить наш світогляд, система цінностей та емоційний стан», – зазначив Олексій Костюченко.
Під час лекції спікер спочатку розповів про основні жанри журналістики, критерії суспільної значущості інформації, особливості написання новинних матеріалів. Після цього зосередив увагу на важливості дотримання професійних стандартів під час підготовки матеріалів журналістами, зокрема це – баланс думок, оперативність, достовірність, точність, відокремлення фактів від коментарів та повнота.
«Дуже часто журналістські стандарти порушуються з різних причин. Це може відбуватися через брак професіоналізму, відстоювання інтересів власника каналу чи ситуативне обслуговування інтересів різних груп впливу. Крім цього, багато медіа займається «джинсою», яка також не вписується у професійні стандарти та етику журналіста», – розповів лектор.
Олексій Костюченко навів дані моніторингу дотримання професійних стандартів українськими журналістами за перший квартал 2020 року та джинси навколо коронавірусної інфекції в регіональних онлайн-медіа за квітень (Інститут масової інформації). Також розповів, де шукати інформацію про власників медіа. Це сайт Національної ради з питань телебачення та радіомовлення, яка видає ліцензії телерадіоканалам (розділ «Прозорість медіавласності»), сайт державного реєстру друкованих ЗМІ та інформаційних агентств як суб’єктів інформаційної діяльності (Міністерство юстиції України) і сайти медіа (підрозділ «Структура власності»).
«Якщо ви помітили сумнівний матеріал в українських медіа, то можете подати скаргу на сайті Комісії з журналістської етики. У сучасному суспільстві потрібно бути медіаграмотними. Тому, щоб не потрапити в інформаційну пастку, ми маємо аналізувати і думати», – додав пан Олексій.