Сертифікатна програма «Мистецтво самопрезентації» була відкрита Інститутом практичної психології Національного університету «Острозька академія» для студентів вишу. Проте віднедавна навчитися презентувати себе можуть і діти 3-6 років.
21 грудня найменші учасники сертифікатної програми взяли участь у показі костюмів «Комашки бешкетують», а також продемонстрували свої таланти під час міні-вистави «Різдвяна казка».
Програму для студентів «Мистецтво самопрезентації» відкрили порівняно недавно. Результатом проходження занять стала постановка «Коти», прем’єра якої відбулася 17 червня. Участь у виставі тоді взяли й діти. Саме після цього заходу в Інституті й виникла ідея спробувати працювати з малечею.
«Ми вирішили розпочати заняття навіть із трирічними дітками. Я колись уже працювала з дітьми, щоправда, молодшого шкільного віку: навчаючись у Рівненському педагогічному інституті, я проводила експеримент під керівництвом Ігоря Пасічника. Завдяки цьому мені вдалося з’ясувати, що діти краще працюють і відкривають себе, якщо вони задіяні в інтегрованих групах, тобто в таких, де є діти різного віку. Саме результати цих досліджень і є основою для нашої сертифікатної програми»,
Організатори сформували групу, до якої входять діти від 3 до 6 років, хоча найменшому учасникові має лише невдовзі виповнитися 3 роки. Записали на сертифікатну програму не тільки маленьких мешканців Острога, а й міст Нетішина та Славути (Хмельницька обл.).
Улітку відбулося 3 пробних заняття, а в жовтні розпочалося повноцінне навчання в межах програми. Уроки проходять двічі на тиждень. Старший викладач кафедри документознавства та інформаційної діяльності Оксана Прасюк навчає діток ораторського мистецтва, студент економічного факультету Тарас Кобетяк — музичного мистецтва, керівник програми Галина Гандзілевська — театрального мистецтва, а викладач кафедри психолого-педагогічних дисциплін Наталя Кулеша проводить заняття з арт-терапії, зокрема, відкриває для учасників програми мистецтво хореографії.
Зазвичай дітям дають можливість виступити на публіці щонайменше через півроку після початку занять, але учасники «Мистецтва самопрезентації» показали себе вже через 2 місяці навчання.
«У квітні студенти-учасники сертифікатної програми „Мистецтво само презентації“ покажуть нову постановку за мотивами твору Ганса Крістіана Андерсена „Дівчинка з сірниками“. Постановка матиме більш психологічне навантаження. От у ній братимуть участь і діти. Ми вирішили, що їм буде варто спробувати себе в акторській діяльності, і краще, якщо це відбудеться спочатку перед батьками»,
У першій частині заходу, який відбувся 21 грудня, діти презентували костюм у ретроспективі, оскільки на заняттях із театрального мистецтва пані Галина розповідає їм про історію театру. Наприклад, зараз учасники вивчають західноєвропейський костюм, пізніше — вивчатимуть український. Під час показу маленькі моделі мали презентувати і себе, і костюм. Так, на сцену виходили Жук, Бджола, Сонечко, Коник-Стрибунець тощо. Оскільки в усі часи люди молилися за мир, то перлиною показу став Голуб Миру, який вийшов у кінці, а інші діти імітували його крила.
Друга частина — «Різдвяна казка», героями якої були переважно лісові тварини: Зайчики, Лисички, Котики та інші персонажі розповідали вірші, співали, танцювали.
«Ми спробували підібрати дітям ролі, які допомогли б їм відкритися. Звичайно, сьогодні було багато імпровізації, спонтанності, але все ж дітки вже приміряли на себе ці ролі раніше і змогли відтворити перед глядачами те, що робили на заняттях. Так ми їх поступово готуємо до виступу в квітні, коли вони вже братимуть участь у повноцінній постановці. Крім усього іншого, це їх ще й трішки дисциплінує. Я помітила, що чим менші діти, тим більш вони креативні, спонтанні, менше бояться публіки. Для них це не був стрес — їм це подобалося»,
За словами пані Галини, відкритість маленьких дітей чим далі, тим більше блокується, а не розвивається, тому чим старші діти, тим складніше їм показати себе справжніх: йдучи до школи, вони повинні виконувати певні правила, стримувати себе в чомусь, і згодом ця стриманість проникає у всі сфери життя дитини.
Організатори заходу також розповіли, що найкраще пояснювати таким маленьким дітям, як себе поводити, як вийти й куди стати під час виступу, через гру. Головна складність роботи з дітками полягає в тому, що вони — непередбачувані, тому потрібно йти «за дитиною», зважати на те, чого хоче вона. Наприклад, показ одягу пройшов під назвою «Комашки бешкетують», і діти самі обирали собі епоху й комаху, яку б хотіли показати. Задля цього на заняттях із театрального мистецтва діткам демонстрували зображення тварин та костюмів різних епох, а студенти, які вивчають дисципліну «Театр як соціокультурний феномен», влаштували малечі показ власних костюмів.
«Сьогоднішній захід був корисним і для батьків: можливо, дитяча відкритість спонукає їх стати самим більш відкритими й непередбачуваними, адже якби ми відчували себе вільними, то, швидше за все, і жили б інакше»,