Національний університет «Острозька академія» — наступник першого вищого навчального закладу східнослов’янських народів — Острозької слов’яно-греко-латинської академії. Сьогодні виш визнано одним із найпрестижніших вищих навчальних закладів України.

Університет
Вступ

Усю корисну інформацію про вступ до Національного університету «Острозька академія» абітурієнти можуть знайти у цьому розділі.

Національний університет «Острозька академія» має статус самоврядного (автономного) дослідницького національного вищого навчального закладу. В університеті функціонують наукові центри, лабораторії, спеціалізовані вчені ради із захисту кандидатських дисертацій.

Наука
Освіта

Мета НаУОА – надання якісних освітніх послуг, які дозволяють студентам здобути знання та вміння, затребувані на сучасному ринку праці. Усю інформацію, яка стосується освітнього процесу в НаУОА, ви зможете знайти в цьому розділі.

Андрій Смирнов про Паїсія Величковського

14.11.2012

28 листопада Православна Церква вшановує пам’ять видатного українця, реформатора чернецтва, подвижника благочестя, преподобного Паїсія Величковського. Цього року виповнюється 290 років з дня його народження. Своїми роздумами про великого українського старця поділився доцент кафедри історії НаУОА, кандидат історичних наук Андрій Смирнов:

— Преподобний Паїсій Величковський став зачинателем руху духовної віднови Церкви, відомого під назвою «старчество» — частини монастирського уставу, що передбачає особливий духовний зв’язок старця-наставника і його учня-послушника. Він народився 21 грудня 1722 р. в Полтаві в давній священичій родині. 13-річним юнаком поступив на навчання у Києво-Могилянську академію.

У неповних сімнадцять років Величковський утік з академії та вирушив у мандри українськими, молдавськими та грецькими монастирями в пошуках духовного наставника. 17 років прожив преподобний Паїсій на Афоні, заснував Іллінський скит, який довго вважався українським. Молдавський старець Василь облачив його в мантію з іменем Паїсій. В оточенні аскета Величковського формується нова традиція збирання і переписування творів святих отців. У кристалізації світогляду преп. Паїсія важливу роль відіграв ісихазм. В наслідок турецького переслідування він залишив Святу Гору й повернувся з братією до Молдови, де реформував спорожнілий Драгомирненський монастир. Прп. Паїсій написав і запровадив монаший устав на взірець афонського, який ґрунтувався на таких засадах: безсрібництво, зречення волі й послух, умна молитва, читання книг, невпинна праця, повсякденна побожність. Перу старця Паїсія Величковського належить багато перекладів творів отців церкви. Серед них «Добротолюбіє» — багатотомне видання, своєрідна енциклопедія аскетизму, в якій було зібрано твори 38 авторів християнського Сходу IІI — X ст.

У другій половині 1770-х років Величковський з братією переселився спочатку до Секульського, а потім до Нямецького монастиря, де й помер 15 листопад 1794 р.

Великий український старець безпосередньо або через своїх учнів та послідовників, що відродили в XIX столітті Оптину пустинь, вплинув на творчість багатьох філософів і письменників — Жуковського, Гоголя, Івана Киреєвського, Достоєвського, Памфіла Юркевича, Костянтина Леонтьєва, Володимира Соловйова. На думку Андрія Окари, «воцерковлення світської культури у XIX столітті, звичайно, не відбувається, але під впливом св. Паїсія та відродженого ним вчення успішно вдається спроба долучити світську культуру до цінностей православ’я, спроба синтезу світської культури й християнського дискурсу». Під духовним впливом Паїсія Величковського виникла філософсько-релігійна течія — паїсизм, що вилилася в утворення церковних братств.